Vastuullisuusohjelma 2022-2024
Voit seurata vastuullisuusohjelmamme edistymistä osa-aluekohtaisesti alla. Osa-alueet on jaoteltu YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaan ja voit lukea lisää jokaisesta osa-alueesta otsikkoa klikkaamalla. Raportoimme tällä sivulla vastuullisuustyön edistymisestä vuositasolla. Edistymistä pääset tarkastelemaan osa-aluekohtaisesti.
Terveyttä ja hyvinvointia
Mittarit:
Mittari 1) Henkilöstön suositteluindeksi
Mittari 2) Valmentavan johtamisen indeksi
Työntekijämme ovat meille suunnattoman arvokkaita ja haluamme kaikilla tavoin varmistaa, että panostamme työtyytyväisyyteen, työhyvinvointiin ja työolosuhteisiin kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Työntekijäkokemusten kehittämisen edellytys on, että organisaatiossa on riittävästi työntekijäymmärrystä. Tässä yhteydessä työntekijäymmärryksellä tarkoitetaan sitä, että organisaatio ymmärtää ja tiedostaa sekä nykyisten, että tulevaisuudessa potentiaalisten työntekijöiden, mielikuvat, tunteet, tarpeet ja toiveet. Ymmärryksen pohjalta on mahdollista vastata paitsi strategian vaatimuksiin, myös työntekijöiden tarpeisiin ja toiveisiin – toteuttaen tarvittavia muutoksia ja onnistuen myös muutosten mittaamisessa.
Vuonna 2021 Palvelukeskus Helsinki lähti rakentamaan vahvaa pohjaa tulevien vuosien työntekijäkokemusten kehitystyölle. Tutkimme muun muassa, millainen on Palvelukeskus Helsingin työntekijäpolku. Tämän pohjalta lähdimme puolestaan rakentamaan työntekijäymmärrystä erilaisten organisaatiossa toteutettavien tutkimusten avulla (mm. Fiilari ja työnantajakuvatutkimus) sekä työntekijäkokemukseen liittyvien workshopien avulla. Näiden pohjalta tarkoituksena on ollut tunnistaa nimenomaan Palvelukeskuksen työntekijöille merkitykselliset, työsuhteeseen liittyvät kosketuspisteet ja kokemukset, jotka kaipaavat kehittämistä.
Vuosina 2022-2024 tehtävän työn tavoitteena on:
- Muodostaa selkeä ja yhteinen näkemys siitä, mitä työntekijäkokemus tarkoittaa Palvelukeskus Helsingissä
- Muodostaa yhteinen ymmärrys siitä, minkälaisissa kosketuspisteissä työntekijäkokemus rakentuu
- Tunnistaa merkittävimmät kosketuspisteet
- Tunnistaa, millaisilla työkaluilla työntekijäpolun eri vaiheita voidaan kehittää
- Ymmärtää nykyistä vahvemmin, miten työntekijäkokemusta ja organisaatiokulttuuria johdetaan
- Ymmärtää, että työntekijäkokemuksen kehittäminen on jatkuva prosessi
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuoden 2022 tulokset pohjautuvat Kunta10-kyselyyn, joka toteutettiin syksyllä 2022. Kyselyn tulokset olivat seuraavat kahden mittarin osalta:
- Henkilöstön suositteluindeksi 67,2 / 100
- Valmentavan johtamisen indeksi 67,5 / 100
2023: Vuoden 2023 tulokset pohjautuvat Fiilari-kyselyyn, jonka tulokset julkaistiin loppuvuodesta 2023. Molempien mittarien osalta tulokset paranivat seuraavasti:
- Henkilöstön suositteluindeksi 78,2 / 100
- Valmentavan johtamisen indeksi 76 / 100
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Liikkumisen palkitsemispilotti 2023: toteutunut/toteutumaton
Säännöllinen liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat meille kaikille hyvin tärkeitä hyvinvoinnin tukipilareita – myös osana työssä jaksamista ja työhyvinvointia. Helsingin kaupunki on jo pitkään tukenut työntekijöidensä liikkumista eri tavoin ja tulevina vuosina Palvelukeskus Helsinki haluaa omalla toiminnallaan vahvistaa arjen liikkumisen kannustamista. Olemme tunnistaneet, että liikkujina me kaikki olemme hyvin erilaisia ja siksi myös kannustimien täytyy mukautua erilaisille liikkujille. Vuonna 2023 tavoitteemme on:
- Kannustaa henkilöstöä lisäämään liikuntaa tai liikkumista arjessaan
- Kannustaa terveellisempiin elintapoihin ja tekemään hyviä valintoja
- Motivoida jo paljon liikkuvia jatkamaan liikuntaharrastusta
- Pilotoida palkitsemismallia, joka perustuu henkilökohtaiseen tavoiteasetantaan ja sen saavuttamiseen
- Järjestää liikkumisen teemakuukausia, joihin osallistumalla voisi arvonnassa voittaa palkinnon
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2023: Vuoden 2023 liikkumisen palkitsemispilotti toteutui. Pilotissa palkittiin kaksi ryhmää, joissa oli yhteensä noin 45 liikkujaa sekä 6 yksilösuorituksen tehnyttä liikkujaa. Pilotissa palkintona oli vesijumpan, keilauksen ja juoksun lajiohjausta sekä lippuja jääkiekko-otteluun. Kokeilu päättyi pilottimuotoisena vuoteen 2023, mutta siitä saatuja oppeja ja malleja tullaan varmastikin hyödyntämään tulevina vuosina.
Työntekijöiden liikkumista ja työhyvinvointia edistetään jatkossakin. Tämä toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Siivottavuusohjeistusten käyttöönotto ja noudattaminen kaikissa Palvelukeskus Helsingin toimipisteissä
Osana Palvelukeskus Helsingin puhtauspalveluja haluamme tulevina vuosina entisestään panostaa kohteidemme sisäilman laadun parantamiseen, toimipaikkojen turvalliseen ja terveelliseen työympäristöön sekä puhtauspalvelutyön ergonomiaan.
Olemme tunnistaneet, että tilojen siivouksen suunnitteluun vaikuttaa tilojen siivottavuus, joka puolestaan vaikuttaa kaikkiin yllämainittuihin hyvinvoinnin osa-alueisiin. Siivottavuus tarkoittaa sitä, että laatuvaatimukset täyttävä siivoustyö voidaan toteuttaa tehokkaasti, ergonomisesti sekä ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittaen. Tilojen siivottavuuteen vaikuttavat tilojen irtokalustus ja tilojen käyttö. Siivousta helpottavat muun muassa alhainen kalustetiheys, ovelliset kaapistot, kalusteiden siirrettävyys sekä vapaat kaluste- ja lattiapinnat. Pölyn määrää voidaan pienentää myös päiväkotien siivottavuuden parantamisella tai lisäämällä umpinaisia säilytyskalusteita. Siivottavuus on puolestaan kaikkien tiloissa työskentelevien vastuulla.
Varmistaaksemme siivottavuuden kehittämisen, tulemme tiivistämään hyvää yhteistyötä päiväkotien henkilökunnan kanssa. Yhteistyön onnistumista edesauttavat selkeät palvelusopimukset sekä hyvin määritellyt yhteistyöpinnat ja vastuunjaot.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2023: Vuonna 2023 laadittiin yhteistyössä asiakkaan kanssa siivottavuusohje. Syyskuussa 2023 järjestetyissä päiväkotijohtajien infossa (4 tilaisuutta) siivottavuusasiaa ja siivottavuusohjetta käsiteltiin, minkä lisäksi päiväkotien siivottavuus päätettiin nostaa arvioitavaksi asiaksi Palvelukeskuksen sähköisessä laadunseurannassa. Laadunseurantaa tehdään sisäisesti sekä yhdessä asiakkaan kanssa, minkä ansiosta siivottavuusasiat nousevat niissä luontevasti esille ja laadunseurannoissa voidaan yhdessä pohtia ratkaisuja siivottavuushaasteisiin. Laadunseurannasta vastaava puhtauspalvelutiimi tekee yhteenvedot asiakkaalle kaksi kertaa vuodessa. Palvelupäällikköjen / palveluesihenkilöiden sekä päiväkotijohtajien yhteisissä, kaksi kertaa vuodessa järjestettävissä yhteistyötapaamisissa siivottavuus tulee myös olemaan yksi käsiteltävistä aiheista.
Toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Turvallisuuspoikkeamailmoitusten määrä kpl/vuosi
Mittari 2) Työsuojelupakkiin kirjattujen toimenpiteiden määrä kpl/vuosi
Turvallisuusjohtaminen ja työsuojelu ovat vahvasti Palvelukeskus Helsingin toiminnan keskiössä ja siksi vastuullisuusohjelman kehittämiskohteeksi valittiin turvallisuuspoikkeamien tekeminen ja niiden laadukas käsittely koko työyhteisössä. Vuosina 2022-2024 haluamme entisestään:
- Edistää tietoisuutta työsuojelupakista ja sen toiminnasta
- Lisätä poikkeamailmoituksia
- Tutkia poikkeamailmoituksia ja edistää poikkeamia ratkaisevia toimenpiteitä
- Oppia havainnoimaan vaaratekijöitä ja ilmoittamaan niistä
- Oppia keskustelemaan työyhteisössä sattuneista turvallisuuspoikkeamista ja miettimään yhdessä, miten niitä voisi jatkossa välttää, jotta työtä voitaisiin tehdä aina vain turvallisemmin
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 turvallisuuspoikkeamailmoituksia kirjattiin 139 kpl. Työsuojelupakkiin toimenpiteitä kirjattiin puolestaan 94 kpl.
2023: Vuonna 2023 turvallisuuspoikkeamailmoituksia kirjattiin 181 kpl ja työsuojelupakkiin kirjattuja toimenpiteitä oli 120 kpl. Kirjausten määrä siis nousi huomattavasti aiemmasta vuodesta. Syynä tähän on arveltu olevan madaltunut kynnys esimerkiksi uhka- ja väkivaltatilanteista ilmoittamiseen. Samanaikaisesti osaamisen kehittyminen työympäristön vaaratekijöiden havainnoinnissa näkyy vaaratekijäilmoitusten kasvussa.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Edullista ja puhdasta energiaa
Mittarit:
Mittari 1) Ruoan kuljetuksista syntyneen CO2e-päästöt / vuosi
Ruoan kuljetuksista syntyvien CO2e-päästöjen vähentäminen on osa Hiilineutraali Helsinki 2030 -toimenpideohjelmaa ja Palvelukeskus on tehnyt työtä päästöjen vähentämisen puolesta osana HNH2030-ohjelmaa vuodesta 2018 alkaen. Kuljetusten päästövähennysten tavoitteena on päästöarvojen laskeminen nolla-tasolle vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi tavoitteena on, että typpidioksidin (NO2) EU:n vuosiraja-arvo ei ylity vuoden 2024 jälkeen.
Ruoan kuljetusten päästövähennysten ohjauskeinona Palvelukeskus Helsinki on vaatii sopimustoimittajiltaan EURO VI-päästöluokan täyttävän kuljetuskalustoa sekä päästötietojen vuosittaista raportointia. Tämän lisäksi teemme aktiivista yhteistyötä sopimustoimittajiemme kanssa löytääksemme uusia, kuljetusten päästöjä pienentäviä ratkaisuja.
Osa kuljetusten aiheuttamista päästöistä on kompensoitu sopimustoimittajiemme toimesta. Lisäksi kuljetuksissa tullaan panostamaan sähköautoihin lähivuosina.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Seuraamme kuljetuksista syntyviä päästöjä yhdessä sopimustoimittajiemme kanssa. Vuoden 2022 osalta ilmastopäästöjä syntyi kuljetuksia sisältävissä palveluissamme seuraavasti:
- Pakkalan tuotannon kuljetukset: 0,058 kgCO2e/toimituskilo
- Kotiateriakuljetukset: 0,304 kgCO2e/toimituskilo
- Hoitoalan ruokakuljetukset: 0,042 kgCO2e/toimituskilo
2023: Vuoden 2023 osalta ilmastopäästöjä syntyi kuljetuksia sisältävissä palveluissamme seuraavasti:
- Pakkalan tuotannon kuljetukset: 0,054 kgCO2e/toimituskilo
- Kotiateriakuljetukset: 0,107 kgCO2e/toimituskilo
- Hoitoalan ruokakuljetukset: 0,021 kgCO2e/toimituskilo
2024: Julkaistaan helmikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Sähköautojen %-osuus Palvelukeskus Helsingin käytössä olevasta autokannasta
Osana EU Clean Vehicle -direktiivin (CVD) toimeenpanoa Palvelukeskus Helsinki on asettanut tavoitteeksi saavuttaa direktiivin edellyttämä 38,5% sähköautojen osuus moottoriajoneuvojen (henkilö- ja pakettiautot) ostoissa, vuokrauksessa ja leasingissä vuoteen 2024 mennessä.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Palvelukeskus Helsingin autokannasta 22% on sähköautoja. Vuonna 2023 sähköautojen osuus tulee kasvamaan yhdellä täyssähköautolla.
2023: Vuonna 2023 sähköautojen osuus nousi 33,3%:iin. Sähköautojen osuuden kasvattamista yhdellä sähköautolla vuoden 2024 aikana selvitetään.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Lue lisää aiheesta
Eriarvoisuuden vähentäminen
Mittarit:
Mittari 1) Monimuotoisen kuvaston käyttö: kyllä/ei
Osana Helsingin kaupungin henkilöstön ja palvelujen tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus -suunnitelmaa Palvelukeskus Helsinki edistää ja kehittää normitietoista viestintää panostaen henkilöstön ja asiakkaidensa monimuotoisuutta ilmentämiseen.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Viestinnässämme on käytössä monimuotoinen kuvasto. Tämä on vakiintunut käytäntö, eikä toimenpidettä enää päivitetä. Henkilöstöä muistutetaan aktiivisesti monimuotoisen kuvaston käytöstä materiaaleissa ja asia huomioidaan järjestettävissä kuvauksissa.
Toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Käytössä olevien sukupuolittuneiden tehtävänimikkeiden määrä (kpl)
Tavoitteenamme on nolla sukupuolittunutta tehtävänimikettä vuoteen 2024 mennessä. Tiedostamme, että kielellä on yhteiskunnallista vaikuttavuutta, sillä se todentaa ja ohjaa ympäröivää yhteiskuntaa. Sukupuolineutraaleilla tehtävänimikkeillä haluamme huomioida sukupuolten moninaisuuden sekä edistää tasa-arvoa.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuoden 2022 loppuun mennessä sukupuolittuneita tehtävänimikkeitä oli käytössä vielä kolme kappaletta. Helsingin kaupungin tavoitteena on muuttaa sukupuolittuneet nimikkeet vuoden 2023 aikana ja Palvelukeskus Helsingin viimeisetkin sukupuolittuneet tehtävänimikkeet tullaan vaihtamaan tämän myötä.
2023: Kaikki Palvelukeskus Helsingin tehtävänimikkeet ovat sukupuolineutraaleja. Vuoden 2023 aikana muutettiin virallisesti kaksi nimikettä sukupuolineutraaliksi (palveluesimies, tiimiesimies). Lisäksi ruokapalveluesimiehen nimike muutettiin ruokapalveluvastaavaksi, joskin vaihdoksen taustalla oli muitakin tekijöitä kuin tehtävänimikkeen sukupuolittuneisuus.
Toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Positiivisen erityiskohtelun pilotti vuonna 2023: kyllä/ei
Haluamme edistää positiivista erityiskohtelua valintavaiheessa ja tulemme käynnistämään tämän työn pilotin muodossa. Vuonna 2022 tavoitteemme on tunnistaa positiivisen erityiskohtelun reunaehdot ja hyödyt ja vuonna 2023 tulemme pilotoimaan mallia siihen parhaiten soveltuvassa rekrytoinnissa.
2023: Vuonna 2023 Palvelukeskuksessa pilotoitiin kevennetysti positiivisen erityiskohtelun mallia. Kokeilu toteutettiin molempien liiketoimintojen ja talous- ja hallintopalveluiden yksiköissä. Kaikissa tapauksissa positiivisen erityiskohtelun käytännöt käytiin läpi rekrytoivan esihenkilön kanssa ja yhdessä arvioitiin, mitkä sen osat soveltuivat parhaiten kyseisen rekrytoinnin välineiksi. Kaikille rekrytoinneille oli yhteistä, että esihenkilöt pitivät aloituskeskustelua ja sen sisältävää tiimin monimuotoisuuden arviointia prosessin hyödyllisimpänä osana. Vastaavia luottamuksellisia keskustelumahdollisuuksia onkin syytä mahdollistaa myös muille rekrytoiville esihenkilöille.
Toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Englanninkieliset info- ja perehdytysmateriaalit saatavilla: kyllä/ei
Haluamme tukea vieraskielisten työntekijöiden palvelukseen ottamista varmistamalla, että käytössämme on laadukkaat englanninkieliset info- ja perehdytysmateriaalit.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 kartoitimme käännettäviä materiaaleja. Materiaalien käännättäminen toteutetaan vuoden 2023 aikana.
2023: Englanninkieliset info- ja perehdytysmateriaalit on saatavilla ja kattaen seuraavat materiaalikokonaisuudet:
- HR:n perehdytysmateriaali uusille työntekijöille
- Pakkalan tuotannon info- ja perehdytysmateriaali
- Puhtauspalveluiden info- ja perehdytysmateriaali
- Monipalveluiden yleisperehdytysmateriaali
- Palvelukeskuksen urasivut sekä monipalveluiden työharjoittelijoiden tervetuloa harjoitteluun -materiaali
Mahdollisuuksia työskennellä englannin kielellä Palvelukeskus Helsingissä on parannettu kuluneiden vuosien aikana, ja kehitystyö sen eteen jatkuu. Toimenpide on otettu osaksi toimintamallia.
Mittarit:
Mittari 1) Kyselyissä, joissa taustatietona on perustellusta syystä tarpeen kartoittaa vastaajan sukupuolta, vastausvaihtoehdoista tulee löytyä myös vaihtoehdot muu sekä en halua vastata: toteutuu / ei toteudu
Toteuttamissamme asiakas- ja henkilöstökyselyissä vastaajan sukupuolen kartoittaminen taustatietona ei lähtökohtaisesti ole perusteltua, emmekä tästä johtuen pyri keräämään tätä tietoa. Mikäli vastaajien sukupuolten kartoittaminen perustellusta syystä olisi kuitenkin tarpeellista, tulee kaikissa Palvelukeskus Helsingin kyselyissä huomioida vastaajan sukupuolena muu sekä tarjota vaihtoehto en halua vastata. Linjaus on voimassa vuodesta 2022 alkaen.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Palvelukeskus Helsinki ei kartoita kyselyissään vastaajan sukupuolta. Jos vastaajan sukupuolta kysytään osana kyselyä, tulee sen olla tutkimuksen kannalta perusteltavissa oleva tieto. Tällaisessa tapauksessa noudatamme linjaustamme, joka huomioi vastaajan sukupuolena muu sekä vaihtoehdon en halua vastata.
2023 Palvelukeskus Helsingin henkilöstöä on ohjeistettu huomioimaan tämä kaikissa kyselyissä. Lähtökohtaisesti toteuttamissamme kyselyissä ei kysytä lainkaan sukupuolta. Aiheesta muistutetaan aktiivisesti.
Toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Digitaalinen saavutettavuus kartoitettu Palvelukeskus Helsingin palveluissa: kyllä/ei
Mittari 2) Kielellinen saavutettavuus huomioitu Palvelukeskus Helsingin palveluissa: kyllä/ei
Haluamme varmistaa, että jokaisella helsinkiläisellä on iästä tai kansalaisuudesta riippumatta yhdenvertaiset mahdollisuudet käyttää ja hyödyntää Palvelukeskus Helsingin tuottamia palveluja. Tulemme edistämään saavutettavuutta kartoittamalla seuraavat palvelumme digitaalisen ja kielellisen saavutettavuuden osalta vuonna 2022:
• Kaupungin vaihdepalvelu
• Sähköinen asiointi ja asiakaspalvelu
• Turvapuhelinpalvelu
• Etähoitopalvelu
• Matkapalvelu
• Aulapalvelut
• Chat-palvelu
• Koulu- ja oppilaitosruokailu
• Henkilöstöruokailu
• Potilas- ja asukasruokailu
• Kotiateriapalvelu
Vuonna 2023 tulemme käynnistämään korjaavat toimenpiteen edellä mainituissa palveluissa digitaalisen ja kielellisen saavutettavuuden varmistamiseksi.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Kielellisen saavutettavuuden kartoitus toteutettiin Palvelukeskus Helsingissä loppuvuodesta 2022 osana Helsingin kaupungin kaksikielisyyssuunnitelmaa. Kartoituksessa tarkasteltiin muun muassa kaksikielisyyden toteutumista palveluissamme sekä viestinnän kaksikielisyyttä. Lisäksi kartoitimme tarpeita henkilöstön kielikoulutuksille. Osana kaksikielisyyden vahvistamista, Palvelukeskus Helsinki edistää kaksikielistä viestintää ja viralliset sivumme ovat saatavilla kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Digitaalisen saavutettavuuden osalta teimme tarkastuksia järjestelmiemme saavutettavuuteen liittyen.
2023: Kielellisen saavutettavuuden edistäminen näkyi erityisesti henkilöstön kielikoulutuksissa, joita jatketaan edelleen vuonna 2024 erityisesti ruotsin kielen vahvistamiseksi palveluissamme.
Digitaalisen saavutettavuuden varmistamiseksi teimme saavutettavuusauditointeja järjestelmiimme sekä nettisivustoillemme. Saavutettavuusauditointien tulosten perusteella määriteltiin myös korjaustoimenpiteet niihin osa-alueisiin, joissa digitaalisen saavutettavuuden osalta huomattiin vielä korjattavaa. Saavutettavuusosaamiseen panostettiin myös kouluttamalla henkilöstöä saavutettavien dokumenttien luomisessa. Saavutettavuuskoulutuksen suorittaminen on ollut vuodesta 2023 saakka pakollista kaikille asiantuntijatasolla työskenteleville työntekijöille.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Anonyymien rekrytointien %-osuus asiantuntija- ja esihenkilörekrytoinneista
Anonyymien rekrytointien avulla haluamme edistää hakijoiden tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua sekä henkilöstön monimuotoisuutta. Tavoitteenamme on antaa kaikille hakijoille tasa-arvoinen ja yhdenvertainen mahdollisuus päästä työhaastatteluun ilman, että siihen vaikuttaa mikään työn kannalta epäoleellinen asia. Velvoitamme käyttämään anonyymia rekrytointia kaikissa ei-kiireellisissä rekrytoinneissa vuodesta 2022 alkaen.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 anonyymejä rekrytointeja oli 78 % kaikista asiantuntija- ja esihenkilörekrytoinneista.
2023: Anonyymiä rekrytointimenetelmää käytettiin vuonna 2023 kaikissa asiantuntija- ja esihenkilörekrytoinneissa. Rekrytoivia esihenkilöitä muistutetaan menetelmästä jatkossakin, mutta käytännössä tämä on vakiintunut toimintamalliksi.
Toimenpide on valmis.
Mittarit:
Mittari 1) Valmennukseen osallistuneiden määrä (kpl)
Tulemme kehittämään ja vahvistamaan työyhteisömme tasa-arvo-, yhdenvertaisuus- ja monimuotoisuustietoisuutta Helsingin kaupungin tarjoamilla valmennuksilla vuosina 2022-2024. Kannustamme henkilöstöämme osallistumaan erilaisiin valmennuksiin ja seuraamme osallistumisen tasoa vuosittain.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta käsitteleviin valmennuksiin osallistui yhteensä 31 Palvelukeskus Helsingin työntekijää.
2023: Vuonna 2023 Palvelukeskus Helsinki järjesti useampia eri koulutuksia ja valmennuksia, joissa käsiteltiin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemoja. Alla oleviin koulutuksiin osallistui yhteensä noin 230 henkeä:
- Monikulttuurisessa työyhteisössä toimiminen
- Tiedostamattomat ennakkoluulot ja anonyymi rekrytointi
- Inklusiivisen johtamisen valmennus ylimmälle johdolle
- Saavutettavat tiedostot
Yllä mainittujen koulutusten lisäksi Helsingin kaupunki järjesti useita tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin keskittyviä koulutuksia ja tilaisuuksia, joihin Palvelukeskus Helsingin henkilöstön edustajia osallistui vuonna 2023.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Johdon osallistuminen inklusiivisen johtamisen valmennuksiin (osallistuneiden määrä / vuosi)
Tavoitteenamme on lisätä erityisesti johdon inklusiivisuus- ja monimuotoisuusosaamista. Tätä tarkoitusta varten tulemme tarjoamaan Palvelukeskus Helsingin johdolle monimuotoisuus- ja inklusiivisuusvalmennusta vuosina 2023-2024.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2023: Palvelukeskus Helsingin kaikki neljä ylimmän johdon edustajaa (toimitusjohtaja ja yksikönjohtajat) osallistuivat kesäkuussa 2023 järjestettyyn inklusiivisen johtamisen valmennukseen, joka toteutettiin yhteistyössä Includia Leadershipin kanssa. Valmennuksen alussa johtoryhmä käsitteli monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden määritelmiä sekä monimuotoisuusjohtamisen osa-alueita. Seuraavaksi valmennuksessa syvennettiin näkökulmaa DEI-työn hyödyistä ja haasteista ja tarkasteltiin erityisesti johdon roolia strategisessa DEI-työssä. Kaiken kaikkiaan valmennuksen tavoitteena oli luoda perusta nykytilan ymmärrykselle, jonka pohjalta diversiteetti- ja inkluusiotyötä voidaan puolestaan kehittää tulevina vuosina.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Rekrytoivan henkilöstön osallistuminen ajatusvinoumia (unconscious bias) käsitteleviin valmennuksiin ja koulutuksiin vuonna 2023 (osallistuneiden määrä)
Palvelukeskus Helsinki tulee velvoittamaan rekrytoivan henkilöstön osallistumaan valmennukseen tai rekrytointikoulutukseen, jossa käsitellään toimintaamme, valintojamme ja päätöksiämme ohjaamia tiedostamattomia ajatusvinoumia (unconscious bias). Valmennusten ja/tai koulutusten tavoitteena on lisätä tietoisuutta näistä ajatusvinoumista ja täten edesauttaa niiden tietoista korjaamista muun muassa osana henkilöstörekrytointeja.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2023: Esihenkilöille järjestettiin maaliskuussa 2023 tilauus, jonka teemana oli Tiedostamattomat ennakkoluulot työelämässä ja anonyymi rekrytointi. Tilaisuuksia järjestettiin kaksi samansisältöistä ja tilaisuuksissa oli kaksi vetäjää. Yrittäjä, monimuotoisuusasiantuntija ja vaikuttaja Hodan Mohamed käsitteli työelämän tiedostamattomia ennakkoluuloja ja Palvelukeskus Helsingin vastaava HR-suunnittelija Jenny Valkonen anonyymin rekrytoinnin käytäntöjä. Hodanin puheenvuorossa pureuduttiin muun muassa seuraaviin asioihin:
- Mitä tiedostamattomat ennakkoluulot ja olettamukset ovat (eng. unconscious bias)?
- Miten ne voivat ilmetä työelämässä esim. rekrytointitilanteissa?
- Mitä keinoja on olemassa ennakkoluulojen vähentämiseksi ja poisoppimiseksi?
- Mitä hyötyä ennakkokäsitysten purkamisella on organisaatiolle?
- DEI-käsitteet tutuiksi
- Esihenkilön rooli mukaan ottavan kulttuurin edistäjänä
Tilaisuuteen osallistui yhteensä 64 esihenkilötehtävässä toimivaa Palvelukeskus Helsingin edustajaa, joista 47 työskenteli lähiesihenkilönä, 16 päällikkönä ja 1 yksikönjohtajana.
Toimenpide on valmis.
Kestävät kaupungit ja yhteisöt
Palvelukeskus Helsingin puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yhtenä vastuullisuuden teemana on tunnistaa datavastuullisuuden edistämisen keinoja vuosina 2023-2024. Tavoitteena on löytää ne datavastuullisuuden osa-alueet, joita meidän tulisi erityisesti huomioida ja kehittää tulevina vuosina osana datavastuullisuuden toteutumista palveluissamme.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2023: Vuonna 2023 tehdyssä Palvelukeskus Helsingin sisäisessä datavastuullisuuden kartoituksessa keskeisimmäksi osa-alueeksi nousi tekoäly ja tekoälyn käytön eettiset periaatteet. Tekoälyä hyödynnetään monissa arkipäiväisissä digitaalisissa työvälineissä, minkä lisäksi sen käyttö tulee todennäköisesti lisääntymään myös osana palvelutuotantoa. Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi nousikin henkilöstön osaamisen vahvistaminen tekoälyn käytön eettisiin osa-alueisiin liittyen. Osana tätä työtä Palvelukeskus Helsinki tulee jalkauttamaan vuonna 2024 Helsingin kaupungin tekoälyn eettiset periaatteet omassa toiminnassaan ja parantamaan henkilöstön ymmärrystä tekoälyn käytön eettisistä kysymyksistä.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Puhtauspalveluhankinnassa käytettävien sosiaalisen vastuun kriteerien kpl-määrä
Palvelukeskus Helsinki on mukana Keino-akatemian järjestämässä Sosiaalisen Kestävyyden Kehitysohjelmassa kevään 2022. Ohjelmaan osallistumisen tavoitteena on saada valmiuksia edistää sosiaalisen vastuullisuuden kriteerien hyödyntämistä Palvelukeskus Helsingin hankinnoissa, joista erityisenä kehityskohteena on ostopalveluna hankitut puhtauspalvelut.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Palvelukeskus Helsingin puhtauspalveluhankintaan sisällytettiin kolme sosiaalisen vastuun kriteeriä. Ensimmäinen kriteereistä velvoittaa sopimustoimittajan laatimaan suunnitelman työntekijöidensä hyvinvointia sopimuskauden aikana. Toimenpiteen etenemistä valvotaan läpi sopimuskauden. Toinen kriteereistä velvoittaa sopimustoimittajaa työllistämään vähintään yhden heikossa työmarkkina-asemassa olevan sopimuskauden aikana – kriteeri, jonka toteutumista yhtälailla valvotaan tilaajan toimesta. Ja kolmantena kriteerinä puhtauspalveluhankinta sisältää kriteerin koskien työntekijöiden asianmukaista perehdyttämistä. Kriteeri linjaa perehdytystä erityisesti työturvallisuuden osalta.
Toimenpide on valmis.
Vastuullista kuluttamista
Mittarit:
Mittari 1) Ilmastokriteerien kpl-määrä elintarvikehankinnoissa
Olemme huomioineet elintarvikehankinnoissamme ilmastokriteerejä on vuosia ja kehittäneet niitä osana Hiilineutraali Helsinki 2030-ohjelmaa. Työ ilmastokriteerien parissa jatkuu kuitenkin edelleen ja vuosi vuodelta pyrimme löytämään vaikuttavampia ilmastokriteerejä edistääksemme elintarvikehankintojemme vaikuttavuutta.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 ilmastokriteerejä asetettiin seuraaviin Palvelukeskus Helsingin kilpailuttamiin hankintoihin:
- Teollisten elintarvikkeiden hankinta: Kaksi ilmastokriteeriä
- Hedelmä- ja vihanneshankinta: Yksi ilmastokriteeri
- Leipä- ja leipomovalmisteiden hankinta: Kaksi ilmastokriteeriä
- Pakkalan valmistuotteiden hankinta: Kaksi ilmastokriteeriä
Ilmastokriteereissä painottuvat energiatehokkuus, uusiutuvan energian käyttö sekä kuljetusten vähäpäästöisyys.
2023: Vuonna 2023 Palvelukeskus Helsinki kilpailutti liha- ja lihatuotteet sekä maito- ja maitotuotteet. Näissä kahdessa hankintakokonaisuudessa ilmastokriteerejä sovellettiin seuraavasti:
- Liha- ja lihatuotteiden hankinta: Kaksi ilmastokriteeriä
- Maito- ja maitotuotteiden hankinta: Kaksi ilmastokriteeriä
Ilmastokriteereissä painottuivat sopimustoimittajien tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet sekä kuljetusten ilmastopäästöt.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden käyttövolyymit kg/vuosi/tuoteryhmä
Mittari 2) Vastuullisuussertifioinnit tai niitä vastaavat todennetut selvitykset hankintakriteerinä kpl/hankinta/vuosi
Olemme tunnistaneet vastuullisuussertifikaattien roolin tärkeäksi hankintojen vastuullisuutta edistäväksi ja varmentavaksi teemaksi. Vastuullisuussertifikaatit vastuullisuuden takuuna on koettu tärkeiksi erityisesti niissä hankinnoissa, joissa hankittavan tuotteen alkuperä on muun muassa jossakin Amfori BSCI:n listaamista riskimaista tai joiden tuotannossa on yleisesti tunnistettu olevan merkittäviä epäkohtia vastuullisuuden suhteen. Ennen kaikkea vastuullisuussertifikaattien kautta me haemme takuuta vastuullisuudelle niiden tuotteiden kohdalla, joiden tuotanto-olosuhteita me emme itse pysty auditoimaan.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Reilun Kaupan tuotteen ovat kuuluneet jo vuosia Palvelukeskus Helsingin valikoimaan. Vuonna 2022 Reilun Kaupan tuotteen näkyivät ruokapalveluissamme seuraavina määrinä:
- Reilun Kaupan banaanit: 45 913 kg
- Reilun Kaupan kahvi: 317 kg
- Reilun Kaupan tofu: 821 kg
- Reilun Kaupan hunaja: 468 kg
Vuonna 2022 kilpailutetuissa hankinnoissa sertifioinnit olivat keskeisessä roolissa. Vastuullisuussertifiointeja edellytettiin osana hankintasopimusten kriteerejä ja niitä sovellettiin seuraavin määrin:
- Teollisten elintarvikkeiden hankinta: Hankintasopimus sisälsi viisi eri kriteeriä, joissa edellytettiin vastuullisuussertifikaattia
- Hedelmä- ja vihanneshankinta: Hankintasopimus sisälsi kolme eri kriteeriä, joissa edellytettiin vastuullisuussertifikaattia
- Pakkalan yhdentoistatuotteen tuotteen hankinta: Hankintasopimus sisälsi viisi eri kriteeriä, joissa edellytettiin vastuullisuussertifikaattia
2023: Vuonna 2023 Reilun Kaupan tuotteen näkyivät ruokapalveluissamme seuraavina määrinä:
- Reilun Kaupan banaanit: 16 518 kg
- Reilun Kaupan kahvi: 1 228 kg
- Reilun Kaupan tofu: 4 105 kg
- Reilun Kaupan hunaja: 467 kg
2024: Julkaistaan helmikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Vaikuttavuuskriteerien määrä hankinnoissa, kpl/vuosi
Mittari 2) Vaikuttavuusperusteisten hankintojen vuosittainen kasvu
Olemme tunnistaneet hankintojen merkityksen vastuullisuuden edistämisessä, mutta myös vaikuttavuuden aikaansaamisessa. Tästä johtuen olemmekin asettaneet kunnianhimoiseksi tavoitteeksi panostaa vaikuttavuusperusteisiin hankintoihin tunnistamalla vaikuttavuuden luomisen mekanismeja julkisissa hankinnoissa sekä niitä tukevia hankintakriteerejä. Tällä työllä haluamme myös edistää Helsingin hankintastrategiaa.
Vuosien 2022-2024 aikana tulemme kasvattamaan ymmärrystämme vaikuttavuusperusteista hankinnoista sekä vaikuttavuuden tunnistamisen keinoista. Tulemme myös rakentamaan hankintojen vaikuttavuuden arviointimallin tulevaisuuden työn tueksi.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 Palvelukeskus Helsingissä keskityttiin tutkimaan vaikuttavuusperusteisia hankintoja sekä vaikuttavuuden määrällistä mittaamista. Työn seurauksena syntyi kaksi uudenlaista hankintojen vaikuttavuuden tunnistamisen ja mittaamisen viitekehystä, joiden kehittämistä ja testaamista tullaan tekemään vuoden 2023 aikana.
2023: Vuonna 2023 vaikuttavuustyö hankintojen parissa näkyi erityisesti kahdessa isossa Palvelukeskus Helsingin hankintakokonaisuudessa: Liha- ja lihatuotteiden hankinnassa sekä maito- ja maitotuotteiden hankinnassa. Molempien hankintojen kilpailutus käynnistyi joulukuussa 2023. Vaikuttavuustyö keskittyi erityisesti tarkastelemaan hankintaan sovellettavia vastuullisuuskriteerejä ja tunnistamaan näiden kriteerien potentiaalia aikaansaada muutospainetta hankintaketjuissa sekä laajemmin yhteiskunnallisella tasolla.
Liha-ja lihatuotteiden sekä maito- ja maitotuotteiden hankinnassa käytetyistä vastuullisuuskriteereistä kahdeksan kappaletta luokiteltiin luonteeltaan vaikuttaviksi. Nämä kahdeksan kyseistä kriteeriä kohdistuivat tuotannon ilmastovaikutuksiin sekä tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämiseen. Kriteerien vaikuttavuuspotentiaali perustuu niiden pyrkimykseen tukea ja edistää tieteeseen pohjautuvaa sekä eettisiin arvoihin perustuvaa muutosta lihan ja maidon tuotannossa.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Vuosittaisten vastuullisuuskatselmusten määrä sopimustoimittajien kanssa
Mittari 2) Vuosittaisten vastuullisuuskatselmusten lukumääräinen kasvu vuosina 2023-2024
Vastuullisuutta edistetään yhteistyön keinoin ja täten sopimustoimittajillamme on tärkeä rooli Palvelukeskus Helsingin vastuullisuuden toteutumisessa. Tulemme toteuttamaan vuosittain vastuullisuuskatsauksia osana sopimusseurantaa sopimustoimittajiemme kanssa.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 Palvelukeskus Helsinki toteutti yhteensä kahdeksan laajaa vastuullisuuskatselmusta sopimustoimittajiensa kanssa. Vastuullisuuskatselmuksissa tarkasteltiin hankintasopimusten vastuullisuuskriteerien toteutumista ja keskusteltiin ajankohtaisista vastuullisuusteemoista. Vuonna 2023 Palvelukeskus Helsinki jatkaa yhteisten vastuullisuuskatselmusten toteuttamista yhteistyössä sopimustoimittajiensa kanssa sekä laajentaa katselmuksia uusiin, vuoden 2022 aikana kilpailutettuihin hankintasopimuksiin.
2023: Vuonna 2023 sopimustoimittajien kanssa pidettyjen vastuullisuuskatselmusten määrä tuplaantui ja niitä järjestettiin yhteensä 16. Vastuullisuuskatselmuksissa tarkasteltiin jälleen hankintasopimusten vastuullisuuskriteerien toteutumista, minkä lisäksi yhtenä isona keskustelun aiheena olivat raaka-aineiden saatavuuteen liittyvät aiheet. Vuonna 2024 vastuullisuuskatselmuksia tullaan jatkamaan nyt vakiintumassa olevan käytänteen mukaan ja katselmuksen piirissä on taas uusia, vuonna 2023 voimaanastuneita hankintasopimuksia.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Ilmastotekoja
Mittarit:
Mittari 1) Ruokahävikin määrä g/annos
Palvelukeskus Helsingin tavoitteena on puolittaa ruokapalveluissa syntynyt ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä. Vertailulukuna käytetään vuoden 2021 aikana syntynyttä kokonaishävikkiä ja vähennystavoitteeseen pyritään vuosittaisilla prosentuaalisilla vähennystavoitteilla. Vuosina 2022-2024 vähennystavoitteen on asetettu seuraavasti:
- 2022: -5% vuoden 2021 vertailuluvusta
- 2023: -10% vuoden 2021 vertailuluvusta
- 2024: -15% vuoden 2021 vertailuluvusta
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 ruokahävikkiä syntyi ruokapalveluissamme 71,76 g/ruokailija. Hävikin määrä pieneni 0,6 % vuoden 2021 vertailutasosta. Vuoden 2022 tuloksen puitteissa hävikinhallintatoimenpiteitä tulee tehdä entistäkin enemmän vuonna 2023, jotta hävikin määrä saadaan laskemaan voimakkaammin ja asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa.
2023: Vuonna 2023 ruokahävikkiä syntyi kumulatiivisesti ruokapalveluissamme 65,72 g/ruokailija. Hävikin määrä pieneni 8,95 % vuoden 2021 vertailutasosta. Ruokahävikin vähentämisessä käytettiin monipuolisia toimenpiteitä, esimerkiksi lanseerattiin Hävikkilähettilästoimintamalli.
2024: Julkaistaan helmikuussa 2025
Mittarit:
Mittari 1) Kehitetyt uuden kasvisruoat kpl/vuosi
Mittari 2) Kehitetyt uudet kalaruoat kpl/vuosi
Ruokapalvelujen reseptiikan ilmasto- ja ympäristöystävällisyys on meille kunnia-asia ja teemme paljon kehitystyötä voidaksemme tarjota kaupunkilaisille ravitsemussuositusten mukaisia terveellisiä aterioita ilmastoa ja ympäristöä suojellen. Vuosina 2022-2024 tavoitteemme on:
- Kehittää 5 uutta kasvisruokaa vuosittain, eli yhteensä 15 uutta annosta vuosina 2022-2024
- Kehittää 3 uutta kalaruokaa vuosittain, eli yhteensä 9 uutta annosta vuosina 2022-2024 käyttäen luonnollisesti raaka-aineena vastuullista kalaa
- Kehittää tilaustarjoiluvalikoimamme vastuullisemmaksi
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 uusia kasvisruokia kehitettiin 10 kpl ja uusia kalaruokia 11 kpl.
2023: Vuonna 2023 kehitettiin hoitoalan ravintoloihin 5 uutta kasvisruokaa ja 1 kalaruoka, kouluihin ja päiväkoteihin 15 kasvisruokaa ja 6 kalaruokaa sekä kotiateria- ja vammaistyön asiakkaille 9 kasvisruokaa ja 6 kalaruokaa.
2024: Julkaistaan helmikuussa 2025
Maanpäällinen elämä
Mittarit: %-Kierrätysaste Pakkalan tuotannossa
Kaupunkiorganisaation tuottaman yhdyskuntajätteen kierrätysaste tulee nousta vähintään 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Kierrätysaste lasketaan jätteiden kokonaismäärästä ja siihen lasketaan mukaan: biojäte, pakattu biojäte, pahvi, lasi, metalli ja paperi sekä vaarallinen jäte.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: Vuonna 2022 Pakkalan tuotannon kierrätysaste oli 61,5%.
2023: Vuonna 2023 Pakkalan tuotannon kierrätysaste oli 62%.
2024: Julkaistaan tammikuussa 2025
Yhteistyö ja kumppanuus
Palvelukeskus Helsinki on mukana yhdessä Kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan kanssa kansallisessa KOKOAVA-Kokonaisvaltaista ruokakasvatusta varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen hankkeessa. Hankeen toimijoita ovat: Itä-Suomen Yliopisto, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry, Suomen sydänliitto ry, Neuvokas Perhe sekä Maa- ja metsätalousministeriö. Osallistumisemme hankkeeseen käynnistyy syksyllä 2022.
Osa-alueen edistymisen seuranta:
2022: KOKOAVA-ruokakasvatushanke käynnistyi syksyllä 2022. Mentoroinnissa on mukana seitsemän varhaiskasvatusyksikköä Helsingistä. Palvelukeskus Helsingin ruokapalvelutyöntekijät osallistuvat ruokakasvatuksen kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä Kaskon varhaiskasvattajien kanssa. Päiväkodeissa hyödynnetään Maistuva koulu- ruokakasvatusmateriaaleja.
2023: Ruokakasvatus on vakiintunut osaksi toimintamalleja varhaiskasvatusyksiköissä. KOKOAVA-hankkeen verkkosisällöt ja nykytila.fi-sivusto työkaluna on otettu vaihtelevasti käyttöön eri varhaiskasvatusyksiköissä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on nostettu ruokakasvatuksen teemoja eri aluepalavereissa keskusteluun.
Toimenpide on valmis.
Kiinnostuitko yhteistyöstä kanssamme? Ota meihin rohkeasti yhteyttä! Yhteystietomme löydät täältä.