Vastuulliset ja vaikuttavat hankinnat
Palvelukeskus Helsingin liikevaihdosta lähes puolet on erilaisia hankintoja, hankintojen vuosiarvon ylittäessä jopa 45 miljoonaa euroa. Palvelukeskus Helsingin hankinnat ja kilpailuttaminen -tiimi toteuttaa, ylläpitää ja kehittää Palvelukeskus Helsingin kilpailutuksia, hankintoja ja sopimusten hallintaa. Osallistumme myös kaupungin yhteishankintoihin. Sidosryhmäyhteistyömme kattaa niin kaupungin sisäiset verkostot kuin kaupungin ulkopuoliset toimijat.
Toimintamme perustana ovat Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/24/EU sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016, EU- ja kansallinen hankintaohjeistus sekä kaupunkiorganisaation että Palvelukeskus Helsingin ohjeet ja linjaukset. Alla on kuvattuna edellä mainituista dokumenteista keskeisimmät.
- Kansallinen julkisten hankintojen strategia rakentuu kahdeksasta, toisistaan riippuvaisesta, tahtotilasta. Tahtotilat ohjaavat julkisia hankintoja strategisen johtamisen, ammattimaisuuden ja edelläkävijyyden suuntaan, unohtamatta toimivia markkinoita, innovatiivisuutta ja vastuullisuutta. Tutustu Kansalliseen julkisten hankintojen strategiaan (linkki avautuu uuteen välilehteen ja vie ulkoiselle verkkosivustolle)
- Sanna Marinin hallitusohjelma sisältää julkisten hankintojen kehittämiseen liittyviä linjauksia. Hallitusohjelmassa otetaan muun muassa kantaa kestävien hankintojen lisäämiseen ja ilmastoystävällisten ruokapalveluiden huomioimiseen. Tutustu Hallitusohjelmaan (linkki avautuu uuteen välilehteen ja vie ulkoiselle verkkosivustolle).
- Puhtaiden ajoneuvojen laissa (740/2021) säädetään julkisten ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Lain tavoitteena on lisätä vähä- ja nollapäästöisten ajoneuvojen osuutta uusista ajoneuvo- ja kuljetus/liikennepalveluhankinnoista ja edistää vaihtoehtopolttoaineiden käyttöä. Tutustu Lakiin ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (avautuu uuteen välilehteen).
- Helsingin kaupungin hankintastrategian tehtävänä on tukea paitsi kaupunkistrategiaa myös kaupungin palvelujen tuottamista. Hankintastrategiassa on kuvattu hankintojen kehittämisen ja parantamisen keinot sekä kolme pääteemaa: toimivat markkinat ja innovaatioiden edistäminen, vaikuttavuus ja vastuullisuus sekä hankintojen johtaminen ja hankintataidot. Tutustu Helsingin kaupungin hankintastrategiaan.
- Helsinki on ollut Reilun kaupan kaupunki vuodesta 2013. Reilun kaupan kaupungin arvonimi myönnetään kaupungille, joka sitoutuu edistämään Reilua kauppaa ja tekemään omissa hankinnoissaan eettisiä valintoja. Reilu kauppa ry pyrkii erityisesti vahvistamaan kehittyvien maiden tuottajien asemaa, elämiseen riittäviä palkkoja, yritysten ihmisoikeusvastuuta ja ilmastonmuutokseen sopeutumista. Lue lisää Reilun kaupan kunnista ja kaupungeista (linkki avautuu uuteen välilehteen ja vie ulkoiselle verkkosivustolle).
- Helsingin kaupungin ympäristöpolitiikka (päivittyy keväällä 2023)
- Palvelukeskus Helsinki arvioi kaikissa yli 200 000 euron arvoisissa hankinnoissaan työllistämisehdon käyttömahdollisuudet kaupungin ohjeistuksen mukaisesti. Työllistämisehdon tavoitteena on auttaa vaikeassa työmarkkina-asemassa olevia ihmisiä mukaan työelämään. Työllistämisehdon perusteella sopimuskumppanimme tarjoaa työ- tai oppisopimuspaikan yhdelle tai useammalle pitkäaikaistyöttömälle, nuorelle, maahanmuuttajalle, osatyökykyiselle tai vammaiselle henkilölle. Lue lisää hankinnoilla työllistämisestä.
- Helsingin kierto- jakamistalouden tiekartta sisältää tavoitteen lisätä tuotteiden (esimerkiksi kalusteet, koneet, ajoneuvot, ICT-laitteet) kestävyyttä käyttämällä kestävyyttä edistäviä kriteereitä hankinnoissa. Kriteerit voivat koskea mm. elinkaarta, materiaalien huollettavuutta, takuuaikaa, korjattavuutta ja kierrätettävyyttä. Kriteerit voivat olla vähimmäisvaatimuksina tai vertailuperusteina. Tutustu Kierto- ja jakamistalouden tiekarttaan ja Kiertotalousvahtiin
- Harmaan talouden torjuntaohje ohjaa kaupungin hankintayksiköiden tilaajavastuulain mukaisia selvittämisvelvollisuuksia. Torjuntaohjeen mukaisesti selvitämme muun muassa palvelun tai tavaran toimittajan rekisteröitymisen kauppa-, ennakkoperintä-, työnantaja- ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Tutustu Harmaan talouden torjuntaohjeeseen.
- Palvelukeskus Helsingin strategiset teemat ja tavoitteet ovat: 1) palvelemme päivä päivältä paremmin, 2) toimimme vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti, 3) huolehdimme palvelujen laadusta ja uudistamme niitä, 4) olemme haluttu työpaikka ja huolehdimme henkilöstöstä, 5) kehitymme yhdessä, osallistumme ja muutamme toimintakulttuuria. Palvelukeskus Helsingin arvolupaus ja arvot ovat: Yhdessä, luotettavasti, luovasti ja vastuullisesti.
- Palvelukeskus Helsingin hankintastrategiset teemat ovat: Vaikuttavuus, Vastuullisuus, Toimivat markkinat, Taloudellinen kestävyys ja Tietojohtaminen. Hankintastrategisia teemoja edistävät 14 konkreettista tavoitetta toimenpiteineen ja mittareineen.
- Vastuullisuusohjelman hankintoihin liittyvät tavoitteet:
- Elintarvikehankintojen ilmastokriteerien tiukentaminen
- Reilun kaupan sekä muiden vastuullisuussertifioitujen tuotteiden käytön lisääminen Palvelukeskus Helsingin hankinnoissa
- Vaikuttavuusperusteisten hankintojen edistäminen
- Hankintojen sopimusaikainen vastuullisuuskriteerien seuranta
Vastuullisuusohjelma löytyy kokonaisuudessaan täältä.
Olemme tehneet pitkäjänteistä työtä vastuullisten hankintojen eteen Palvelukeskus Helsingissä. Tällä aikajanalla esitettynä työmme keskeisimmät virstanpylväät:
2019: Ruokakuljetuspalvelut Vuoden taidokkain hankinta –finalistiksi
Helsingin kilpailuttama ruokakuljetuspalveluiden kokonaisuus ylsi Vuoden taidokkain hankinta -kilpailun finaaliin. Kilpailun järjestää Kuntaliiton Julkisten hankintojen neuvontayksikkö. Vuonna 2018 kilpailutettu ruokapalveluiden logistiikka, johon kuuluvat muun muassa kotiateriakuljetukset, päiväkoti- ja kouluruokakuljetukset sekä toimipaikkojen väliset ruokakuljetukset, sai kiitosta erityisesti myönteisistä ympäristö- ja kustannusvaikutuksistaan.
2019: Otamme käyttöön vastuullisten hankintojen kriteeripankin
Palvelukeskus Helsingillä on käytössään kattava hankintojen vastuullisuuskriteeripankki, jonne on kerätty niin ekologista ja sosiaalista kuin taloudellistakin vastuullisuutta edistäviä hankintakriteerejä. Päivitämme pankkia jatkuvasti aina uusien kriteerien käytön myötä.
2020: Maito- ja lihahankinnat mukaan Canemure-osahankkeeseen
Hankintojen valmistelussa kartoitettiin ja kehitettiin hankintakriteerejä, jotka vähentävät ilmastoa ja ympäristöä kuormittavia vaikutuksia. Hankintojen valmistelussa selvitettiin myös hiilijalanjälkilaskennan käyttömahdollisuuksia kilpailutuksessa ja sopimuskaudella.
2020: Palvelukeskus Helsingin vastuullisuus-, laatu- ja ympäristötiimi sekä hankinnat ja kilpailuttaminen -tiimi aloittavat säännölliset yhteistyöpalaverit
2020: Vastuullisuuden esimäärittelylomake valmistuu
Esimäärittelylomakkeen avulla varmistamme, että valmisteluun tulevassa hankinnassa huomioidaan hankinnan erityispiirteiden lisäksi sen vastuullisuusnäkökulmat. Työkalun avulla suoritamme systemaattisen analyysin ekologisen-, sosiaalisen- ja taloudellisen vastuun toteutumisesta hankinnassa. Vastuullisuusnäkökulmien lisäksi arvioimme myös hankinnan innovaatiopotentiaalin sekä sopimustekniset avaintekijät. Määrittelytyöhön osallistuvat aina vähintään hankinnan substanssin tuntevat asiantuntijat, Palvelukeskus Helsingin vastuullisuusasiantuntijat sekä hankinta-asiantuntijat.
2021: Laadimme Palvelukeskus Helsingin hankintojen strategiset teemat
Hankintastrategiset teemat pohjautuvat paitsi kansalliseen myös Helsingin kaupungin hankintastrategiaan. Hankintastrategisia teemojamme ovat: Vaikuttavuus, Vastuullisuus, Toimivat markkinat, Taloudellinen kestävyys ja Tietojohtaminen. Hankintastrategisia teemoja edistävät 14 konkreettista tavoitetta toimenpiteineen ja mittareineen.
2021: Julkaisemme Palvelukeskus Helsingin oman eettisen ohjeistuksen (Code of Conduct)
2022: Palvelukeskus Helsingin hankintabarometri julkaistaan ensimmäisen kerran
Hankinnat ja kilpailuttaminen -tiimi selvitti talouden toimijoiden mielipiteitä Palvelukeskus Helsingin hankintatoimesta kehittämällä hankintabarometrin. Vastaajat edustivat tarjouspyyntöihin tutustuneita, tarjoajia ja sopimustoimittajiamme. Hankintabarometrin vastausten perusteella kykenemme kehittämään ja ohjaamaan hankintatoimea oikeaan suuntaan. Hankintabarometrin kysymykset tukevat Palvelukeskus Helsingin hankintastrategisia teemoja ja tavoitteita.