Palvelukeskus Helsingin ruokakuljetuksissa käytössä täyssähköpakettiauto

Palvelukeskus Helsingin kumppanit kuljettavat joka päivä tuhansia kiloja ruokaa Pakkalan tuotantolaitokselta ympäri kaupunkia kouluihin, päiväkoteihin, seniorikeskuksiin sekä muihin toimipaikkoihin. Myös ajokilometrejä kertyy päivittäin tuhansia ja päästöjä sen mukaisesti. Helmikuussa ruokakuljetuksiin saatiin käyttöön täyssähköinen sähköpaku.

Sähköauto latauksessa.
Kuva: Maija Astikainen / Helsinki Partners

Palvelukeskus Helsingin kumppanit kuljettavat joka päivä tuhansia kiloja ruokaa Pakkalan tuotantolaitokselta ympäri kaupunkia kouluihin, päiväkoteihin, seniorikeskuksiin sekä muihin toimipaikkoihin. Myös ajokilometrejä kertyy päivittäin tuhansia ja päästöjä sen mukaisesti. Helmikuussa ruokakuljetuksiin saatiin käyttöön täyssähköinen Mercedes-Benz eSprinter, joka on ensimmäinen tarkoitukseen soveltuva sähköpakettiauto.

​Ruoankuljetusten ilmastopäästöjä on kaupungin päästövähennysohjelman puitteissa pyritty hillitsemään muun muassa kuljetuspalvelujen kilpailutuksessa ajoneuvoille asetetuilla vastuullisuuskriteereillä. Toistaiseksi markkinoilta ei ole löytynyt täyssähköisiä ajoneuvoja, jotka soveltuisivat ruokakuljetuksiin, sillä ruoankuljetus asettaa ajoneuvolle tiettyjä vaatimuksia. Palvelukeskus Helsingin sopimuskumppani Kilon Osuus-auto on vuonna 2021 ensimmäisinä Suomessa ottanut käyttöön täyssähköisiä Mercedes-Benz eSprinterin autoja, jotka soveltuvat kylmäkuljetuksiin. 

– Olemme testanneet heti autojen saavuttua yhdessä Palvelukeskuksen kanssa autojen sopivuutta Palvelukeskus Helsingin ruokakuljetuksiin ja saaneet reilu viikon mittaiselta ajalta kokemusta täyssähköisen kuljetusauton käytöstä kyseiseen toimintaan. Autot ovat olleet muussa jakelussa reilun vuoden, ja huomiona on ollut, että talvi tosin hieman hankaloittaa käytettävyyttä, mutta muuten kokemuksemme ovat olleet lupaavia, kommentoi Ari Savisalo Kilon Osuusautosta. 

Ruokakuljetuksissa on tällä hetkellä käytössä vajaa 30 autoa. Kilon Osuusautossa täyssähköisistä ruoankuljetusautoista ollaan innoissaan ja halukkuutta hankkia lisää täyssähköautoja on. Haasteena on kuitenkin tämänhetkiset saatavuusongelmat: uusissa autoissa on jopa vuoden toimitusaika.  

Kylmäkuljetus asettaa erityisvaatimuksia kuljetuskalustolle 

Kuljetuspalvelujen tuottaja on vastuussa siitä, että elintarvikkeet kuljetetaan asianmukaisella kalustolla. Elintarvikkeiden kuljetuslämpötilat ovat laissa säädetty – kuormatilan lämmönhallintatekniikan pitää olla kunnossa, jotta elintarvikkeita voidaan kuljettaa vastuullisesti.  

– Liikenteen tulevaisuus on sähköinen. Edellytyksenä täyssähköisten ajoneuvojen käytön lisäämiselle on kuitenkin ajoneuvojen soveltuvuus käyttötarkoitukseen: sähköautoteknologian pitää vielä kehittyä, jotta saamme sellaista täyssähköistä kuljetuskalustoa, jonka akkukapasiteetti on riittävä, sekä investointeja latausinfran rakentamiseen, jotka tukevat muutosta ympäristöystävälliseen jakeluun, kertoo Palvelukeskus Helsingin logistiikkapäällikkö Jari Häikiö

Aiemmin haasteena on ollut se, että tavaratilan kylmälaitteet kuluttavat auton käyttövoimaa, mikä pienentää sähköautojen kohdalla toimintamatkaa. Tästä syystä täyssähköisiä pakettiautoja, joiden tavaratila olisi lämpösäädelty, ei ole ollut mallistoissa. Lisäksi akustot pienentävät autojen hyötykuormaa, jolloin yhdessä kuormassa toimitettavan tavaran määrä vähenee. 

 – Nyt käytössä olevan kuljetusauton akku mahdollistaa noin 150 kilometrin toimintamatkan, mikä on riittävä lähtöpohja osalle reiteistä. Tavaratilan kylmälaitteiden käyttö pienentää auton toimintamatkaa vain noin 5 %, Häikiö jatkaa. 

***
Ruoan kuljetuksista syntyvien CO2e-päästöjen vähentäminen on osa Palvelukeskus Helsingin vastuullisuusohjelmaa ja kaupungin Hiilineutraali Helsinki 2030 -toimenpideohjelmaa. Tavoitteena on päästöarvojen laskeminen nolla-tasolle vuoteen 2030 mennessä. Palvelukeskus Helsinki vaatii sopimustoimittajiltaan EURO VI-päästöluokan täyttävän kuljetuskalustoa sekä päästötietojen vuosittaista raportointia. Tämän lisäksi teemme aktiivista yhteistyötä sopimustoimittajiemme kanssa löytääksemme uusia, kuljetusten päästöjä pienentäviä ratkaisuja.

Lisää aiheesta

Palvelukeskus Helsingin vastuullisuusohjelma 2022-2024