Monikielinen harjoittelukokemus Palvelukeskuksessa – henkilöstön kielitaito saa kiitosta
Kolmen kuukauden korkeakouluharjoittelu Palvelukeskus Helsingissä tarjosi Aalto yliopistossa opiskelevalle Runze Wulle ainutlaatuisen mahdollisuuden syventyä luonnon monimuotoisuusteemaan ruokapalveluissa sekä todellisen kielikylvyn. Kiinalaistaustainen Runze opiskelee kansainvälisessä maisteriohjelmassa Information and Service Management ja on asunut Suomessa muutaman vuoden ajan. Harjoittelun tavoitteena oli tutkia Palvelukeskus Helsingin valmistamien ruokien luontojalanjälkeä ja kirjoittaa sen pohjalta pro gradu -opinnäytetyö.
Aktiivinen verkostoituminen avasi harjoittelupaikan ovet
Runze kuuli ensimmäisen kerran Palvelukeskus Helsingistä, kun hän osallistui Aalto Sustainability Clubin järjestämään opiskelijatapahtumaan marraskuussa 2023. Aalto yliopiston alumni, Palvelukeskus Helsingin kehityspäällikkö Elina Tarkkonen osallistui samaiseen tapahtumaan, ja päätyi siellä keskusteluihin Runzen kanssa. Kävi ilmi, että Runzea kiinnosti kestävyyteen liittyvät työ- ja tutkimusmahdollisuudet, erityisesti harjoittelun tai opinnäytetyön muodossa. Kevään mittaan käytyjen keskustelujen tuloksena löydettiin tutkimusaihe, joka oli sekä Palvelukeskus Helsingille tärkeä ja hyödyllinen että Runzelle kiinnostava ja motivoiva – päästiin siis allekirjoittamaan työsopimus.
Kielimuuri loi haasteita, mutta myös onnistumisen kokemuksia
Työskentely Palvelukeskus Helsingissä ei ollut pelkästään sujuvaa purjehdusta.
”Suurin osa aineistosta oli saatavilla vain suomeksi, mikä varsinkin alussa loi vaikeuksia tarvittavien tietojen löytämisessä. Onneksi tiimiläiseni Elina ja Meri Mathlin olivat korvaamattomana apuna ja käänsivät tärkeimmät tekstit minulle englanniksi”, Runze kuvailee.
”Suurin haaste olivat erilaiset ohjelmat, jotka toimivat vain suomeksi, esimerkiksi tietokoneen järjestelmän kieltä ei pystynyt vaihtamaan englanniksi. Kuitenkin ajan myötä ja työkaverien tuella opin käyttämään järjestelmiä ja jopa omaksuin muutamia suomenkielisiä sanoja”, Runze jatkaa.
Myönteisiä kokemuksia harjoittelussa oli paljon. Monet Palvelukeskuksen työntekijät puhuvat erinomaista englantia, mikä helpotti kommunikointia ja yhteistyötä. Tapaamiset muiden yksiköiden kanssa sujuivat hienosti. Erityisen hyödylliseksi Runze koki Aromi-järjestelmän, jota hän käytti ensisijaisena tietolähteenä. Aromin kielen sai käännettyä englanniksi vain nappia painamalla.
I really liked the Aromi system, which can easily be switched to English and provided a lot of useful information for my research.
Palvelukeskus Helsingillä on tavoitteena mahdollistaa sellaisten henkilöiden työllistyminen, jotka eivät puhu suomea sujuvasti tai juuri ollenkaan. Kuitenkaan varsinkaan asiantuntija- ja hallintotehtävissä ei muunkielisiä toistaiseksi olla pystytty juuri rekrytoimaan. Runzen harjoittelu on tuonut arvokasta kokemusta myös meille työnantajana siitä, millä edellytyksin muunkielisiä työntekijöitä voidaan rekrytoida. Runze huomauttaa, että etenkin se, että erilaisia ohjelmia ja käyttöjärjestelmiä voisi käyttää englanniksi helpottaisi työntekoa merkittävästi. Lisäksi hän totesi, että monet muunkieliset saattavat olla myös tietämättömiä Palvelukeskus Helsingin tarjoamista mahdollisuuksista. Näiden mahdollisuuksien mainostaminen yliopistotapahtumissa, jotka on suunnattu kansainvälisille opiskelijoille, voisi lisätä tietoisuutta ja houkutella monimuotoisempaa hakijakuntaa.
Kehittävä kokemus – opit reppuun!
Kaiken kaikkiaan Runze piti kokemustaan Palvelukeskus Helsingissä erittäin antoisana. Hän kiitti erityisesti työyhteisön vastaanottavaa ilmapiiriä sekä kollegoidensa tukea. Harjoittelu ylitti odotukset, ja hänestä oli hienoa saada mahdollisuus haastatella eri rooleissa työskenteleviä henkilöitä ja ymmärtää päätöksentekoprosesseista. Ennen kaikkea Runze pitää erityisen arvokkaana sitä, miten kestävyysteema on tiivis osa Palvelukeskus Helsingin toimintaa.
Nyt Runze on jatkanut jo eteenpäin opinnoissaan ja odottaa innolla, että pääsee soveltamaan kokemaansa tulevissa opinnoissaan ja lopulta työelämässä.