Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä ja täydennämme sivua esittämienne kysymyksien mukaan. Voit lähettää meille kysymyksiä sähköpostitse.
Vastuullisuusohjelmamme vuosille 2022-2024 löydät täältä (avautuu uuteen välilehteen). Vastuullisuusohjelmamme pyrkii edistämään kahdeksaa YK:n kestävän kehityksen tavoitetta ja se sisältää 28 eri osa-aluetta. Vastuullisuusohjelman etenemisestä raportoidaan vuosittain ja siihen linkittyviä uutisia ja tarinoita löydät myös tältä sivustolta.
Vastuullinen toiminta ja vastuullisuustyön edistäminen kuuluvat jokaisen Palvelukeskus Helsingin palveluksessa työskentelevän työnkuvaan. Tämän lisäksi Palvelukeskuksella työskentelee asiantuntijatehtävissä vastuullisuuden asiantuntijaa, jotka koordinoivat ja kehittävät päätyönään vastuullisuuden eri osa-alueita varmistaen, että vastuullisuuskysymykset huomioidaan mahdollisimman kattavasti kaikessa mitä teemme.
Hankintojen vastuullisuus ja vastuullisuuden huomioiminen on kirjattu paitsi hankintalakiin myös muihin toimintaamme ohjaaviin asiakirjoihin. Käytännön tasolla vastuullisuus on mukana jo hyvin varhaisessa vaiheessa hankinnan suunnittelua. Ennen työn aloitusta määrittelemme hankinnasta vastaavien asiantuntijoiden kanssa hankinnan merkittävimmät vastuullisuusvaikutukset ja niihin vaikuttavat vastuullisuusvaatimukset. Kartoitamme myös edellisiä sopimuskausia ja niissä saatuja oppeja, kuulemme markkinoita ja teemme markkinatutkimusta esimerkiksi markkinavuoropuhelujen muodossa ja olemme tarvittaessa yhteydessä eri alojen asiantuntijoihin esimerkiksi ministeriöissä.
Hankinnoissamme olemme sitoutuneita Helsingin kaupungin hankintastrategiaan sekä muihin kaupunkiyhteisiin linjauksiin koskien vastuullisia ja kestäviä hankintoja. Olemme myös mukana monissa vastuullisia hankintoja edistävissä verkostoissa ja kehittämistyöryhmissä. Vuonna 2022 olemme mukana muun muassa Hankintakeinon sosiaalisen kestävyyden kehittämisohjelmassa (avautuu uuteen välilehteen), jossa tavoitteenamme on vahvistaa erityisesti hankintojemme sosiaalista vastuullisuutta.
Palvelukeskus Helsinki noudattaa julkisena toimijana hankinnoissaan hankintalakia, mikä tarkoittaa, ettei se voi suoraan suosia esim. kotimaisuutta tai paikallisuutta. Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Lisäksi hankintalain 71 §:n 3 momentin mukaisesti hankinnan kohdetta kuvaavassa määritelmässä ei saa mainita tiettyä valmistajaa tai tiettyä alkuperää olevia tavaroita, eikä siinä myöskään saa viitata tavaramerkkiin, patenttiin, tuotetyyppiin, alkuperään, erityiseen menetelmään, joka on ominainen tietyn tarjoajan tavaroille, palveluille tai tuotantoon siten, että viittaus suosii tai syrjii tiettyjä tarjoajia tai tavaroita. Tarjouspyynnön teknisten määritelmien on siis mahdollistettava tarjoajille yhtäläiset mahdollisuudet osallistua tarjouskilpailuun, eivätkä ne saa perusteettomasti rajoittaa kilpailua. Kiellettyä on siis vaatia, että esimerkiksi elintarvikkeen tulee olla tuotettu tietyssä paikassa tai tarjoajan myyntipisteen tulee sijaita tietyssä paikassa.
Meillä on kuitenkin hyviä kokemuksia siitä, miten elintarvikkeen vastuullisuuskriteereitä tiukentamalla myös kotimaisuusaste on noussut tai pysynyt korkeana. Vuonna 2020 voimaan astuivat uudet maito- ja lihasopimukset, jotka ovat hankintavolyymin näkökulmasta merkittäviä. Etenkin tuotantoeläinten kohteluun liittyvien tiukkojen kriteerien ansiosta uusien sopimusten myötä tuoteryhmien suomalaisuusaste nousi siten, että nyt hankkimastamme lihasta noin 90 % on kotimaista alkuperää ja juustojen kotimaisuusaste nousi myös 90 %:in. Maito ja piimä ovat olleet jo aiemmin täysin kotimaista alkuperää.
Kaikkia hankkimiamme elintarvikkeita, kuten kasviksia tai kaloja ei ole mahdollista hankkia suomalaisina johtuen esimerkiksi niiden saatavuudesta. Olemme mukana päivittäin 100 000 ruokailuhetkessä ja elintarvikkeiden toimitusvarmuus on toiminnan suunnittelulle kriittistä.
Kaikki tuoteryhmät kilpailutetaan säännöllisesti hankintalain mukaisesti. Tuoteryhmien kilpailuttamiset toteutetaan Palvelukeskus Helsingin omina hankintoina tai yhteistyössä kaupungin muiden hankintayksiköiden kanssa. Sopimustuotteiden ja -palveluiden määrittelyssä ovat aktiivisesti mukana niitä tarvitsevat ja käyttävät tahot sekä Palvelukeskus Helsingin asiantuntijat. Meillä on myös kokemusta tuotteita käyttävien tahojen osallistamisesta tarjottujen tuotteiden arvioinnissa. Esimerkiksi Palvelukeskus Helsingin työvaatehankinnassa vuonna 2021 keittiö- ja aulapalveluhenkilökuntamme arvioivat tarjottuja työvaatteita ja niiden soveltuvuutta työhönsä pisteyttämällä tarjotut tuotteet. Loppukäyttäjien antamat pisteet muodostivat 20% tarjousten kokonaispistemäärästä. Palvelukeskus Helsingin palveluihin sekä omaan toimintaan liittyvissä ICT-hankinnoissa käyttäjät ja muut tunnistetut sidosryhmät osallistetaan määrittelyiden tekemiseen ja katselmointiin.
Me toteutamme hankintalain hankintalain 2 §:n 2 momentin mukaisesti mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen. Jokaisen hankinnan valmistelussa tarkastellaan hankintaan kuuluvien osa-alueiden erityispiirteet substanssin asiantuntijoiden johdolla. Hankinnan jakaminen mahdollisuuksien mukaan pienempiin osiin hankintalain 75 § huomioiden, mahdollista pienten ja keskisuurten yritysten osallistumisen. Aina hankinnan jakaminen osiin ei kuitenkaan ole mahdollista koska hankinnan jakaminen saattaisi tehdä hankinnan eri osista yhteen sopimattomia sekä jakamisesta syntyvä tarve koordinoida osien eri sopimuskumppaneita vaarantaisi vakavasti sopimuksen asianmukaisen toteuttamisen.
Markkinoiden toimivuus ja markkinoiden tunteminen ovat onnistuneen hankinnan perusedellytys. Tästä syystä olemmekin lisänneet markkinavuoropuhelujen osuutta hankinnan valmistelussa. Käymme ennen tarjouspyynnön julkaisua potentiaalisten toimittajien kanssa teknisiä vuoropuheluja, joissa käsittelemme myös vastuullisuuteen liittyviä teemoja. Vastuullisuuskriteerien sopimuskauden aikainen seuranta on myös kasvattanut merkitystään Palvelukeskus Helsingin hankinnoissa. Vastuullisuutta koskevat yhteistyöpalaverit ja sopimuskauden aikainen kehitystyö onkin otettu systemaattisesti osaksi uusia hankintasopimuksia.
Vastuullisuustyö on pitkäjänteistä, emmekä varmaankaan ole siinä koskaan valmiita, sillä maailma ympärillämme muuttuu koko ajan. Tästä alta löydät muutamia saavutuksiamme lukuina. Kaikki nämä saavutukset on kuitenkin tehty rikottaviksi:
- Vuonna 2021 käytimme 29 868 kg vastuullista Itämeren kalaa ruokapalveluissamme. Itämeripäivänä tarjoilemme Itämeren kalaa noin 4 500 kg:n edestä Helsingin kouluissa, päiväkodeissa, seniorikeskuksissa, sairaaloissa ja henkilöstöravintoloissa yhteensä noin 75 000 helsinkiläiselle.
- Vuonna 2021 vähensimme ruokahävikkiä myymällä hävikkiruokaa yli 5323 kg kouluissa ja päiväkodeissa. Vuonna 2022 tavoitteenamme on lisätä hävikkiruoan myyntiä toimipaikoissamme.
- Palvelukeskuksella työskentelee tällä hetkellä 27 ekotukihenkilöä ja vuoden 2022 aikana järjestettiin seitsemät ekotreffit.
- Hankinnoistamme 100% sisälsi ympäristökriteerejä vuonna 2022.
- Vuonna 2022 käytimme Reilu kauppa (avautuu uuteen välilehteen) -sertifioituja banaaneja 45 913 kg kg , kahvia 317 kg, tofua 821 kg ja hunajaa 468 kg.
- Olemme tehneet Ekokompassi (avautuu uuteen välilehteen) -ympäristötyötä vuodesta 2017 saakka ja kaikki noin 450 toimipaikkaamme ovat Ekokompassi-ympäristösertifioituja.
- Kouluissa tarjoamistamme aterioita noin 60% ovat ilmasto- ja ympäristöystävällisiä kasvisruokia. Kehitämme jatkuvasti kasvisruokareseptiikkaamme ravitsemussuosituksia unohtamatta.
- Olemme voittaneet Luomun SM-kisat (avautuu uuteen välilehteen) neljä kertaa vuosina 2015, 2016, 2017, 2019 ja 2021! Vuonna 2018 Helsingin päiväkotien elintarvikehankinnoista 17,9 prosenttia oli luomua.
Parhaiten saat meihin yhteyden yhteydenottolomakkeemme kautta. Välitämme kysymyksesi tai asiasi eteenpäin oikealle asiantuntijallemme, jolta saat vastauksen mahdollisimman pian.