Sitoumus2050 on työkalu organisaatioiden kestävyystyön kehittämiseen, tavoitteen asettamiseen, mittaamiseen ja raportointiin. Jokainen sitoumus toteuttaa yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen ohjelman Agenda 2030:n tavoitetta. Sitoumus2050 on keino toteuttaa globaaleja tavoitteita kansallisesti.
Palvelukeskus Helsingin sitoumukset
Yritykset, kunnat, valtion organisaatiot ja järjestöt voivat tehdä kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksia tai liittyä mukaan green deal sopimuksiin, elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumukseen, ravitsemussitoumukseen tai tehdä ympäristömerkkisitoumuksen (kattositoumus). Kaikkia sitoumuksia yhdistää mitattavat tavoitteet, jotka vievät eteenpäin YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030:n tavoitteita. Sitoumukset julkaistaan sitoumus2050 -palvelussa, joka toimii ikkunana Suomessa tehtävälle kestävän kehityksen työlle. Palvelussa oma sitoumus saa näkyvyyttä, toisaalta sitoumuksen julkaisu palvelussa edellyttää tulosten raportoimista.
Palvelukeskus Helsinki on antanut neljä toimenpidesitoumusta Sitoumus2050-palveluun. Sitoumuksemme toteuttavat YK:n kestävän kehityksen tavoitteita
Sitoudumme vähentämään toiminnastamme johtuvia päästöjä osana Helsingin kaupungin hiilineutraaliustyötä. Aiemmin tätä työtä tehtiin Hiilineutraali Helsinki 2030 -toimenpideohjelman neljän toimenpiteen kautta. Ohjelman päivittyessä vuonna 2022 tippuivat Palvelukeskus Helsingin toimenpiteet siitä pois ja siirtyivät osaksi virkatyötä.
Taustatietoa sitoumuksesta
Palvelukeskus Helsingin vastuullisuustyötä ohjaa vastuullisuusohjelma, joka päivitetään kolmen vuoden välein. Vastuullisuustyön edistymistä seurataan säännöllisesti ja raportoimme edistymisemme tällä sivulla. Vuoden 2022 alussa käynnistyneen vastuullisuusohjelmamme tavoite on edistää kahdeksaa eri YK:n kestävän kehityksen tavoitetta yhteensä 28 eri toimenpiteellä. Nämä kestävän kehityksen tavoitteet ja niitä tukevat toimenpiteet ohjaavat Palvelukeskus Helsingin vastuullisuusstrategiaa, jonka teemoja ovat:
- Kunnianhimoinen ilmasto- ja ympäristötyö
- Vastuulliset ja vaikuttavat hankinnat
- Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus
- Vastuullinen työnantaja ja kumppani.
Mitä uutta sitoumuksessa?
Vastasimme vuoteen 20222 asti neljän Hiilineutraali Helsinki 2030 -toimenpiteen toteutumisesta. Toimenpiteet olivat seuraavat: Ilmastoystävällisten ruokien lisääminen ruokalistoille Ruokahävikin vähentäminen kaupungin ruokapalveluissa Ruoan kuljetusten ilmastopäästöjen vähentäminen Elintarvikehankintojen vastuullisuuskriteerien kehittäminen. Kaikissa toimenpiteissä on tapahtunut kehitystä ja Palvelukeskus Helsinki jatkaa kunnianhimoista ilmasto- ja ympäristötyötään.
Sitoudumme kehittämään hankintojen vastuullisuuskriteerejä aktiivisesti ja markkinat huomioiden.
Taustatietoa sitoumuksesta
- Helsingin kaupunki päivitti hankintastrategian vuonna 2020. Päivitetty hankintastrategia luettavissa täällä.
- Palvelukeskus Helsingin vastuullisista ja vaikuttavista hankinnoista voi lukea täällä.
Mitä uutta sitoumuksessa?
Kehitämme uusia toimintamalleja vastuullisuuden huomioimiseksi hankinnoissa ja osallistamme markkinoita laajasti hankintaprosessin eri vaiheissa.
Sitoudumme tukemaan helsinkiläisten kotihoidon asiakkaiden kotona-asumista ja edistämään heidän terveyttään tuottamalla monipuolisia digitaalisia palveluita.
Taustatietoa sitoumuksesta
Etähoito on tabletilla tapahtuvaa kuva- ja äänivälitteistä hoivapalvelua, jossa terveydenhuollon ammattilainen ottaa asiakkaaseen etäyhteyden etukäteen sovittuina ajankohtina. Asiakas voi muodostaa yhteyden tarvittaessa myös omatoimisesti. Palvelu on aina asiakkaan tarpeista lähtevää ja hoitosuunnitelman mukaista. Etähoidon palvelulla autetaan asiakasta päivittäisissä arjen asioissa, kuten lääkkeiden ottamisessa, verensokerin mittauksessa tai jumppahetkissä. Järjestämme myös yhteisruokailuhetkiä, joissa ruokailijat voivat keskustella toistensa kanssa videopuhelun tapaan. Tuotamme palvelun yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan kotihoidon kanssa.
Mitä uutta sitoumuksessa?
Etähoito täydentää kotihoidon fyysisiä käyntejä. Tavoitteemme on kasvattaa etähoidon asiakasmääriä ja edistää helsinkiläisten kotihoidon asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia tarjoamalla ja kehittämällä uusia monipuolisia digitaalisia palveluja, kuten yhteisruokailuja ja liikuntaa.
Sitoudumme säästämään ajokilometrejä yhdistelemällä ja optimoimalla Helsingin Matkapalvelujen kuljetuksia.
Taustatietoa sitoumuksesta
Helsingin Matkapalvelu on vaikeavammaisille ja vanhuksille tarkoitettu kuljetuspalvelu. Helsingin Matkapalvelu toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan, Palvelukeskus Helsinki -liikelaitoksen ja yksityisten liikennöintiyritysten välillä. Helsingin Matkapalvelu on järjestetty 1.7.2009 alkaen siten, että sosiaali- ja terveystoimiala hankkii kuljetuspalvelujen järjestämiseen liittyvät välityspalvelut Palvelukeskus Helsingiltä. Palvelukokonaisuuteen sisältyy muun muassa asiakkaiden matkatilausten vastaanotto, matkojen välitys ajoneuvoille ja liikennöinnin valvonta. Varsinaisen kuljetuspalvelun tuottavat sosiaali- ja terveystoimialan kilpailuttamat liikennöitsijät. Helsingin Matkapalvelun asiakkaita on yhteensä noin 15 000. Päivittäin matkoja tehdään noin 1 800 – 2 200.
Mitä uutta sitoumuksessa?
Tavoite on, että kaikki Matkapalvelujen kuljetukset, jotka voidaan yhdistää, tullaan myös yhdistämään. Tämä edellyttää, että matkojen välittäjät suunnittelevat ja optimoivat välityspalveluita jatkuvasti.