Ansvarsfull och effektiv upphandling
Nästan hälften av Palvelukeskus Helsinkis omsättning består av olika upphandlingar, vars årliga värde överstiger 45 miljoner euro. Palvelukeskus Helsinkis team för upphandling och konkurrensutsättning genomför, upprätthåller och utvecklar Palvelukeskus Helsinkis konkurrensutsättningar, upphandlingar och avtalshantering. Vi deltar också i stadens gemensamma upphandlingar. Vårt intressentgruppssamarbete omfattar både stadens interna nätverk och aktörer utanför staden.
Vår verksamhet grundar sig på Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU, lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016, EU:s anvisningar och de nationella anvisningarna om upphandling samt stadsorganisationens och Palvelukeskus Helsinkis anvisningar och riktlinjer. Nedan beskrivs de viktigaste av de dokument som nämnts ovan.
- Den nationella strategin för offentlig upphandling bygger på åtta målsättningar som är beroende av varandra. Målsättningarna styr den offentliga upphandlingen mot strategiskt ledarskap, yrkesmässighet och pionjärskap, utan att förglömma välfungerande marknader, innovativitet och ansvarsfullhet. Bekanta dig med den nationella strategin för offentlig upphandling (länken öppnas i en ny flik och tar dig till en extern webbplats).
- Sanna Marins regeringsprogram omfattar riktlinjer som rör utvecklingen av offentlig upphandling. Regeringsprogrammet tar bland annat ställning till att öka hållbar upphandling och beakta klimatvänliga måltidstjänster. Bekanta dig med regeringsprogrammet (länken öppnas i en ny flik och tar dig till en extern webbplats).
- I lagen om rena fordon (740/2021) föreskrivs om miljö- och energieffektivitetskrav vid offentlig upphandling av fordon och trafiktjänster. Syftet med lagen är att öka andelen utsläppssnåla och utsläppsfria fordon vid nya upphandlingar av fordon och transport- och trafiktjänster samt att främja användningen av alternativa bränslen. Bekanta dig med lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster (öppnas i en ny flik).
- Syftet med Helsingfors stads upphandlingsstrategi är att stödja inte bara stadsstrategin utan även produktionen av stadens tjänster. Upphandlingsstrategin beskriver metoderna för utveckling och förbättring av upphandlingar samt tre huvudteman: fungerande marknader och främjande av innovationer, effektivitet och ansvarsfullhet samt ledning av upphandlingar och upphandlingsfärdigheter. Bekanta dig med Helsingfors stads upphandlingsstrategi.
- Helsingfors har varit en Rättvis handel-stad sedan 2013. En stad som förbinder sig att främja Rättvis handel och göra etiska val i sina upphandlingar anges titeln Rättvis handel-stad. Rättvis handel rf syftar särskilt till att stärka producenternas ställning i utvecklingsländerna och företagens ansvar för mänskliga rättigheter och anpassning till klimatförändringarna samt att se till att människorna ska få tillräckliga löner för att leva. Läs mer om Rättvis handel-kommuner och städer (länken öppnas i en ny flik och tar dig till en extern webbplats).
- Helsingfors stads miljöpolitik (uppdateras våren 2023)
- Vid alla upphandlingar till ett värde av mer än 200 000 euro utvärderar Palvelukeskus Helsinki möjligheterna att använda anställningsvillkoret i enlighet med stadens anvisningar. Syftet med anställningsvillkoret är att hjälpa personer i en svår situation på arbetsmarknaden att komma in i arbetslivet. Baserat på anställningsvillkoret erbjuder vår avtalspartner ett jobb eller en läroavtalsplats till en eller flera långtidsarbetslösa, ungdomar, invandrare, partiellt arbetsföra personer eller personer med funktionsnedsättning. Läs mer om anställning genom upphandlingar.
- Helsingfors vägkarta för cirkulär ekonomi och delningsekonomi omfattar ett mål att öka produkters (t.ex. möbler, maskiner, fordon, ICT-utrustning) hållbarhet genom att använda kriterier som främjar hållbarhet vid upphandling. Kriterierna kan till exempel gälla livscykeln, hur väl materialen kan underhållas, deras garantitid, hur väl de går att reparera och hur väl de kan återvinnas. Kriterierna kan vara minimikrav eller jämförelsekriterier. Bekanta dig med Vägkartan för cirkulär ekonomi och delningsekonomi samt Kiertotalousvahti
- Anvisningen för bekämpning av grå ekonomi styr stadens upphandlingsenheters utredningsskyldigheter enligt beställaransvarslagen. I enlighet med bekämpningsanvisningen utreder vi till exempel registreringen av en tjänste- eller varuleverantör i handelsregistret, förskottsuppbördsregistret, arbetsgivarregistret och registret över momsskyldiga. Bekanta dig med anvisningen för bekämpning av grå ekonomi.
- Palvelukeskus Helsinkis strategiska teman och mål är att 1) vi betjänar bättre varje dag, 2) vi agerar ansvarsfullt, hållbart och produktivt, 3) vi har hand om kvaliteten på tjänsterna och förnyar dem, 4) vi är en önskad arbetsplats och tar hand om vår personal och 5) vi utvecklas tillsammans, deltar och förändrar verksamhetskulturen. Palvelukeskus Helsinkis värdelöfte och värden är tillsammans, tillförlitligt, kreativt och ansvarsfullt.
- Palvelukeskus Helsinkis upphandlingsstrategiska teman är effektivitet, ansvarsfullhet, fungerande marknader, ekonomisk hållbarhet och kunskapsbaserad ledning. De upphandlingsstrategiska temana främjas genom 14 konkreta mål med åtgärder och indikatorer.
- Ansvarsfullhetsprogrammets mål som rör upphandlingen:
– striktare klimatkriterier för livsmedelsupphandling
– ökad användning av rättvisemärkta och andra ansvarscertifierade produkter vid Palvelukeskus Helsinkis upphandling
– främjande av effektivitetsbaserad upphandling
– uppföljning av ansvarskriterier för upphandlingar under avtalstiden.
Hela ansvarsfullhetsprogrammet hittar du här.
Vi har bedrivit ett långsiktigt arbete för att säkerställa ansvarsfull upphandling vid Palvelukeskus Helsinki. På denna tidslinje presenterar vi de viktigaste milstolparna i vårt arbete:
-
2019: Måltidstransporttjänsterna på finalplats i tävlingen Årets skickligaste upphandling
Helheten av måltidstransporttjänster som Helsingfors konkurrensutsatt nådde finalen i tävlingen Årets skickligaste upphandling. Tävlingen anordnas av Kommunförbundets rådgivningsenhet för offentlig upphandling. Logistiken för måltidstjänster, som konkurrensutsattes 2018 och som inkluderar hemmåltidstransporter, daghems- och skolmåltidstransporter och måltidstransporter mellan verksamhetsställen, fick särskilt beröm för deras positiva miljö- och kostnadseffekter.
-
2019: Införande av en kriteriebank för ansvarsfull upphandling
Palvelukeskus Helsinki använder en omfattande ansvarskriteriebank dit man har samlat upphandlingskriterier som främjar såväl ekologisk som social och ekonomisk ansvarsfullhet. Vi uppdaterar banken kontinuerligt i och med ibruktagandet av nya kriterier.
-
2020: Upphandlingar av mjölk och kött togs med i delprojektet Canemure
Vid utarbetandet av upphandlingar kartlades och utvecklades upphandlingskriterierna som minskar belastningen på klimatet och miljön. Vid förberedelserna för upphandlingar utreddes också möjligheterna att använda koldioxidavtrycksberäkningar i konkurrensutsättningen och under avtalsperioden.
-
2020: Palvelukeskus Helsinkis team för ansvar, kvalitet och miljö samt teamet för upphandling och konkurrensutsättning inleder regelbundna samarbetsmöten
-
2020: Ett preliminärt formulär för definitionen av ansvar färdigställs
Med hjälp av det preliminära definitionsformuläret säkerställer vi att inte bara särskilda egenskaper hos upphandlingen beaktas vid beredningen av upphandlingen, utan också dess ansvarsfullhetsaspekter. Med verktyget genomför vi en systematisk analys av förverkligandet av ekologiskt, socialt och ekonomiskt ansvar vid upphandling. Förutom ansvarsfullhetsaspekter bedömer vi också upphandlingens innovationspotential och avtalstekniska nyckelfaktorer. I definitionsarbetet deltar alltid åtminstone sakkunniga som känner till upphandlingens substans, ansvarsexperter från Palvelukeskus Helsinki och upphandlingsexperter.
-
2021: Vi utarbetar strategiska teman för Palvelukeskus Helsinkis upphandlingar
De upphandlingsstrategiska temana grundar sig inte bara på den nationella upphandlingsstrategin utan också på Helsingfors stads upphandlingsstrategi. Våra upphandlingsstrategiska teman är effektivitet, ansvarsfullhet, fungerande marknader, ekonomisk hållbarhet och kunskapsbaserad ledning. De upphandlingsstrategiska temana främjas genom 14 konkreta mål med åtgärder och indikatorer.
-
2021: Vi publicerar Palvelukeskus Helsinkis egna etiska anvisningar (Code of Conduct)
-
2022: Palvelukeskus Helsinkis upphandlingsbarometer publiceras för första gången
Teamet för upphandling och konkurrensutsättning undersökte de ekonomiska aktörernas synpunkter på Palvelukeskus Helsinkis upphandlingsverksamhet genom att ta fram en upphandlingsbarometer. Respondenterna representerade personer som hade bekantat sig med anbudsbegäran, anbudsgivare och våra avtalsleverantörer. Baserat på svaren från upphandlingsbarometern kan vi utveckla och styra upphandlingsverksamheten i rätt riktning. Upphandlingsbarometerns frågor stöder Palvelukeskus Helsinkis upphandlingsstrategiska teman och mål.