Vanliga frågor
Vi har sammanställt de vanligaste frågorna på denna sida och kompletterar sidan enligt de frågor ni har ställt. Du kan skicka oss frågor via ett kontaktformulär.
Vårt ansvarsfullhetsprogram för 2022–2024 hittar du här (öppnas i en ny flik). Vårt ansvarsfullhetsprogram syftar till att främja FN:s åtta mål för hållbar utveckling och det omfattar 28 olika delområden. Ansvarsfullhetsprogrammets framsteg rapporteras årligen, och du kan också hitta relaterade nyheter och berättelser på denna webbplats.
Ansvarsfull verksamhet och främjande av ansvarsarbete är en del av arbetsbeskrivningen för alla som arbetar för Palvelukeskus Helsinki. Utöver detta sysselsätter Palvelukeskus Helsinki ansvarsexperter i expertuppgifter som samordnar och utvecklar ansvarsfullhetens olika delområden som huvudsyssla, vilket säkerställer att ansvarsfrågor beaktas så omfattande som möjligt i allt vi gör.
Upphandlingsansvaret och beaktandet av ansvarsfullheten beskrivs inte bara i upphandlingslagen utan även i andra handlingar som styr vår verksamhet. I praktiken involveras ansvarsfullheten i ett mycket tidigt skede i planeringen av upphandlingen. Innan vi påbörjar arbetet arbetar vi med experter med ansvar för upphandlingen för att fastställa de viktigaste ansvarsfullhetseffekterna av upphandlingen och de relaterade ansvarsfullhetskraven. Vi kartlägger också tidigare avtalsperioder och lärdomar av dem, konsulterar marknaden och genomför marknadsundersökningar, till exempel i form av marknadsdialoger, och vid behov kontaktar vi experter från olika områden, till exempel inom ministerier.
I våra upphandlingar har vi förbundit oss till Helsingfors stads upphandlingsstrategi och andra stadsgemensamma riktlinjer för ansvarsfull och hållbar upphandling. Vi är också med i många nätverk och utvecklingsgrupper som främjar ansvarsfull upphandling. År 2022 deltar vi bland annat i Hankintakeinos program för utveckling av social hållbarhet (öppnas i en ny flik), där vårt mål är att stärka speciellt det sociala ansvaret för våra upphandlingar.
Som offentlig aktör följer Palvelukeskus Helsinki upphandlingslagen, vilket innebär att det inte direkt kan gynna till exempel inhemskt eller lokalt ursprung. Den upphandlande enheten ska i enlighet med 3 § 1 mom. i upphandlingslagen behandla deltagare i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. Enligt 71 § 3 mom. i upphandlingslagen får dessutom i beskrivningen av föremålet för upphandlingen en viss tillverkare eller varor av ett visst ursprung inte nämnas, och beskrivningen får inte heller innehålla en hänvisning till varumärke, patent, produkttyp, ursprung eller specifik metod, som karakteriserar de varor, tjänster eller den produktion som tillhandahålls av en specifik anbudsgivare, om hänvisningen gynnar eller missgynnar vissa anbudsgivare eller varor. De tekniska specifikationerna för anbudsbegäran ska alltså göra det möjligt för anbudsgivarna att delta på lika villkor och får inte utgöra en oberättigad begränsning av konkurrensen. Det är alltså förbjudet att exempelvis kräva att livsmedlet ska ha producerats på en viss plats eller att anbudsgivarens försäljningsställe ska vara beläget på en viss plats.
Vi har dock goda erfarenheter av hur graden av inhemskt ursprung har ökat eller förblivit hög genom att skärpa livsmedlens ansvarsfullhetskriterier. År 2020 trädde nya mjölk- och köttavtal i kraft, vilket är betydelsefullt med tanke på upphandlingsvolymen. Speciellt tack vare de strikta kriterierna för behandling av produktionsdjur ökade produktgruppernas grad av finskt ursprung i och med de nya avtalen, så att cirka 90 procent av det kött vi nu köper är av finskt ursprung och även ostens grad av inhemskt ursprung ökade till 90 procent. Mjölk och surmjölk har redan tidigare varit av helt inhemskt ursprung.
Det är inte möjligt att köpa alla de livsmedel vi köper, till exempel grönsaker eller fisk, med finländskt ursprung bland annat på grund av deras tillgänglighet. Vi är med i 100 000 måltider varje dag, och leveranssäkerheten av livsmedlen är avgörande för planeringen av verksamheten.
Alla produktgrupper konkurrensutsätts regelbundet i enlighet med upphandlingslagen. Konkurrensutsättningen av produktgrupper sker genom Palvelukeskus Helsinkis egna upphandlingar eller i samarbete med stadens övriga upphandlingsenheter. De parter som aktivt deltar i specificeringen av avtalsprodukterna och avtalstjänsterna är de aktörer som behöver och använder dem samt experter vid Palvelukeskus Helsinki. Vi har också erfarenhet av att involvera användarna av produkterna i utvärderingen av de produkter som erbjuds. Till exempel vid Palvelukeskus Helsinkis upphandling av arbetskläder 2021 utvärderade vår köks- och aulapersonal de erbjudna arbetskläderna och deras lämplighet för sitt arbete genom att poängsätta de erbjudna produkterna. De poäng som slutanvändarna gav utgjorde 20 procent av det totala poängtalet för anbuden. Vid ICT-upphandlingar med anknytning till Palvelukeskus Helsinkis tjänster och dess egen verksamhet deltar användarna och andra identifierade intressenter i utarbetandet av specifikationerna och granskningen.
I enlighet med 2 § 2 mom. i upphandlingslagen genomför vi vår upphandling på ett så ekonomiskt, högklassigt och systematiskt sätt som möjligt genom att utnyttja befintliga konkurrensförhållanden och med beaktande av miljöaspekter och sociala aspekter. Vid beredningen av varje upphandling granskas särskilda egenskaper hos de delområden som omfattas av upphandlingen under ledning av sakkunniga som känner till substansen. Uppdelningen av upphandlingen i delar i den mån det är möjligt, med beaktande av 75 § i upphandlingslagen, gör det möjligt för små och medelstora företag att delta. Det är dock inte alltid möjligt att dela upp en upphandling i delar eftersom uppdelningen av upphandlingen skulle kunna göra de olika delarna av upphandlingen oförenliga och behovet av att samordna delarnas olika avtalspartner skulle allvarligt äventyra avtalets korrekta utförande.
Marknadernas funktion och kunskap om marknaderna är grundförutsättningar för framgångsrik upphandling. Därför har vi ökat marknadsdialogernas andel i förberedningen av upphandlingen. Innan vi publicerar en anbudsbegäran för vi tekniska dialoger med potentiella leverantörer, där vi också diskuterar ansvarsfullhetsrelaterade teman. Uppföljningen av ansvarsfullhetskriterierna under avtalsperioden har också ökat i betydelse vid Palvelukeskus Helsinkis upphandlingar. Samarbetsmöten om ansvarsfullhet och utvecklingsarbete under avtalsperioden har systematiskt inkluderats i nya upphandlingsavtal.
Ansvarsarbetet är långsiktigt, och vi kommer förmodligen aldrig att vara färdiga med det eftersom världen omkring oss kontinuerligt förändras. Nedan hittar du några av våra prestationer som siffror. Alla dessa prestationer har dock gjorts för att förbättras:
- År 2021 använde vi 29 868 kg ansvarsfull Östersjöfisk inom våra måltidstjänster. På Östersjödagen serverar vi cirka 4 500 kg Östersjöfisk i Helsingfors skolor, daghem, seniorcenter, sjukhus och personalrestauranger till sammanlagt cirka 75 000 Helsingforsbor.
- År 2021 minskade vi matsvinnet genom att sälja mer än 5 323 kg svinnmat i skolor och daghem. År 2022 är vårt mål att öka försäljningen av svinnmat vid våra verksamhetsställen.
- Palvelukeskus Helsinki har för närvarande 27 ekostödpersoner, och sju ekoträffar ordnades 2022.
- 100 procent av våra upphandlingar omfattade miljökriterier 2022.
- År 2022 använde vi (öppnas i en ny flik) 45 913 kg rättvisemärkta bananer, 317 kg rättvisemärkt kaffe, 821 kg rättvisemärkt tofu och 468 kg rättvisemärkt honung.
- Tack vare våra distansvårdstjänster undvek vi cirka 2 067 000 körkilometer 2021. Till följd av detta undveks uppskattningsvis 289,4 ton koldioxidutsläpp.
- Vi har utfört miljöarbete enligt Ekokompassen (öppnas i en ny flik) sedan 2017, och alla våra cirka 450 verksamhetsställen har Ekokompassen-certifikat.
- Cirka 60 procent av de måltider vi serverar i skolorna är klimat- och miljövänliga vegetariska rätter. Vi utvecklar kontinuerligt våra vegetariska recept utan at glömma näringsrekommendationerna.
Vi har vunnit tävlingen Luomu SM (öppnas i en ny flik) fem gånger: 2015, 2016, 2017, 2019 och 2021! År 2018 var 17,9 procent av livsmedelsupphandlingarna vid Helsingfors daghem ekologiska.
Det bästa sättet att kontakta oss är via vårt kontaktformulär. Vi skickar din fråga till rätt expert, som svarar dig så snart som möjligt.